Jak tworzyć nawyki

Monitoruj nawyki w aplikacji Loop


To jest kolejny wpis, który traktuje o nawykach. Przypomnę, że cykl zapoczątkował artykuł 24 aplikacje bez których nie wyobrażam sobie dnia a czytelników szczególnie zainteresowała aplikacja Loop, która służy właśnie śledzeniu postępów w nawykach. Artykuł Jak kształtować charakter nawykami pokazuje jak w ogóle zabrać się za tworzenie nawyków a w tym artykule już konkretnie przybliżę samą aplikację.

Zanim jednak o samej aplikacji, to pozwólcie, że przypomnę kilka ważnych rzeczy dotyczących samych nawyków.

O czym warto pamiętać w pracy z nawykami?

Do kształtowania nawyków warto wykorzystać kotwicę. Nasza kotwica wygląda w taki sposób, że układamy zdanie, które składa się z dwóch części.

Kiedy otworzę drzwi swojego pokoju po zjedzeniu obiadu, od razu zabiorę się za naukę

Pierwsza część zdania (przed przecinkiem) jest aktywatorem czyli określa sytuację, która ma aktywować nawyk na którym tobie zależy. W tym przypadku chodzi o stworzenie nawyku uczenia się po obiedzie. Przy tej okazji przypomnę by taki aktywator był jak najbardziej konkretny i dotyczył określonej sytuacji.

Takie tworzenie nawyku jak w przykładzie ma sens jeśli faktycznie po obiedzie chcesz się uczyć i jesz obiady w jednym, stałym miejscu. Jeśli zdarzają ci się nieregularne obiady lub obiady w różnych miejscach, to lepiej pomyśl o innej kotwicy 😉 Chodzi o to by jak najwięcej elementów było powtarzalnych, które będą nam się kojarzyły. W to wlicza się czas, miejsce, okoliczności, szczegóły.

W artykule podawałem także przykład nawyku po przebudzeniu się rankiem. Jeśli śpisz w różnych miejscach bo np często podróżujesz, to też będzie ci ciężko wytworzyć taki nawyk.

Wniosek jest taki, że kotwicę, aktywator tworzymy w określonych warunkach dzięki czemu odbywa się to szybciej i skuteczniej. Po za tym lepiej rozczłonkowywać aktywatory na mniejsze elementy dzięki czemu możemy piętrzyć nawyki. I nie przesadzaj z ilością nawyków 🙂 Skup się wytrenowaniu w jednym-dwóch a jak je opanujesz, to dopiero weź się za kolejne.

Moje porażki i sukcesy

I tutaj muszę przyznać się do swojej pierwszej porażki, która polegała na tym, że moim celem była nauka języka obcego. Chciałem stworzyć nawyk przygotowania sobie codziennej listy słówek oraz nauczenia się tych słówek w ciągu dnia. Na czym polegała moja porażka?

Stworzyłem sobie zbyt ogólną kotwicę, która brzmiała tak: w ciągu dnia przygotuję listę 5 słówek do nauczenia się i powtarzania.

W ciągu dnia… czyli tak naprawdę nie wiadomo kiedy 🙂 Po drugie nie ułatwiłem sobie zadania i nie zdecydowałem się w jaki sposób będę to robił. Skąd słówka i gdzie zapisywał je. Tzn mniej więcej wiedziałem, ale wcale nie było to takie proste przez co też mi się nie chciało za bardzo.

Drugi mój nawyk też nie był zbyt udany bo chodziło o to, że po 22 będę układał listę zadań na następny dzień. I tutaj już małe sukcesy mam bo chociaż czasem też mi się nie chce ale przynajmniej pojawia się myśl żeby tę listę zrobić a to już dużo. Z drugiej strony może nie o to chodzi by koniecznie coś robić ale w tym by przynajmniej uruchamiała się myśl o danej czynności a to czy ją zrobię czy nie będzie zależeć już od tego czy chcę.

Prezentacja aplikacji Loop

I wreszcie przechodzimy do sedna czyli jak korzystać z aplikacji Loop. Oczywiście aplikacja to taki luksus bo jak najbardziej można monitorować nawyki ręcznie w notesie lub w excelu. Jeśli jesteś zwolennikiem manualnych notatników to spokojnie możesz sobie rozpisać nawyk na kolejne dni, kratki a potem tylko odhaczać to co się udało.

Aplikację oczywiście pobierzecie ze sklepu play a jej obsługa jest bardzo prosta i intuicyjna

Niestety nie udało mi się pobrać zdjęć ze swojej aplikacji w telefonie więc mam z oryginalnego źródła. W menu jest plusik, który pozwala dodać nowy nawyk do monitorowania. Ukaże się okno w którym należy wpisać nazwę o pytanie np. czy zrobiłem to dzisiaj? Ja nazwę wykorzystuję do utworzenia skrótu myślowego nawyku o który mi chodzi np przebudzenie wdzięczność a w pytaniu zawieram całą kotwicę czyli w tym przypadku: Kiedy obudzę się rano to pomyślę za co być wdzięcznym. Każdy nawyk mogę mieć w innym kolorze a na głównym pulpicie aplikacji mogę zaznaczyć czy danego dnia nawyk wykonałem.

Możemy wybrać różną częstotliwość dla nawyku np codziennie, raz na tydzień, co już jest bez sensu w przypadku tworzenia nawyków. Bardziej to służyć może jako forma przypomnienia bo nasze nawykowe rzeczy przychodzą w formie alertów na telefon, co jest też na plus bo to taka przypominajka.

Kiedy wejdziemy w sam nawyk zobaczymy podstawowe dane i statystyki na wykresie w tym siłę nawyku.

Podsumowanie

Sama aplikacja jest banalnie prosta a dzięki niej możemy ustawić sobie przypomnienia na cykliczne wydarzenia lub po prostu obserwować nasze postępy w nawykach. Może służyć również jako forma przypomnień. A Tobie jak podoba się aplikacja i czy będziesz z niej korzystać?

Koniec artykułu ale to jeszcze nie koniec niespodzianek jakie mam dla Ciebie. Pobierz za darmo mój najnowszy poradnik z którego wyczytasz więcej, co pozwoli ci jeszcze więcej wycisnąć ze swojego bloga 😉 To moja perełka, lista najlepszych narzędzi, którą gromadziłem latami

a teraz zerknij tu i sprawdź, co ciekawego jeszcze dla Ciebie mam 😉