Jak zrobić logo na bloga

Jeśli prowadzisz bloga lub chcesz zacząć to robić, to pierwszym pytaniem przed jakim staniesz będzie pytanie jak zrobić logo na blog, które będzie estetyczne i po prostu dobre. W tym artykule poruszę ważne zagadnienia, których zastosowanie nie tylko wykorzystasz do logo bloga lecz także do profesjonalnych projektów dla firm.

Logo będzie twoją wizytówką, pierwszym znakiem rozpoznawczym, marką. Zauważ, że gdy pomyślisz o McDonald’s to od razu nasuwa ci się skojarzenie ze złotymi łukami. O to właśnie chodzi. Logo ma być natychmiast kojarzone z marką, jest to swego rodzaju skrót do marki, który ma generować w nas określone skojarzenia i emocje.

Zdecyduj jaki TYP logo wybierzesz

Zanim pomyślisz o własnym projekcie zobacz jakie są możliwe opcje. W zasadzie mówiąc o logo myślimy o trzech rodzajach jego typów.

Jak zrobić logo

  • znak graficzny – to po prostu obraz. Kojarzysz nadgryzione jabłko Apple? No właśnie jest tam sam obraz bez żadnych liter. Wadą takich logo jest to, że potrzeba wielu starań, by stało się ono rozpoznawalne. To może dlatego niektóre firmy dopiero po tym jak odnoszą sukces usuwają liternictwo a zostawiają sam znak graficzny jak w przypadku Starbukca.
  • znak symboliczny – to przedstawiona koncepcja, idea, która nie została pokazana w jednoznaczny sposób np. logo pepsi było inspirowane feng shui, polem magnetyczny ziemi.
  • logotyp – to forma wyłącznie tekstowa pozbawiona obrazów. Najbardziej popularnym przykładem jest coca-cola. To co jest istotne w logotypie, to typografia. Największą zaletą logotypu w odróżnieniu od obrazu jest łatwość w zrozumieniu przekazu oraz całkowicie odróżnienie się od konkurencji dzięki samej nazwie.

Wiesz już czym jest logo i z czego może się składać. Teraz część praktyczna. Wskażę te elementy logo na które należy zwrócić szczególną uwagę przy projektowaniu. Ta wiedza pozwoli wreszcie odpowiedzieć ci na pytanie jak zrobić logo by było możliwie blisko ideału.

Jak zrobić logo w praktyce – 5 reguł

  • Prostota – Im prościej tym lepiej. Logo ma zapadać w pamięci i zbędne są tutaj “ulepszacze”. Sprawdź logo największych firm takich jak np. wspomniane już McDonald’s czy Apple. Zwróć uwagę na Samsunga i szereg innych firm. Szybko spostrzeżesz, że są to proste znaki i oto właśnie chodzi. Nie przypadkiem taki zestaw wybrałem. Pomyśl czy bliżej jest ci do logo jako logotypu czy w stronę raczej obrazu, symboliki.
  • Pomysłowość  – przez pomysłowe logo rozumiem ideę, koncept, który zawrzesz w logo, grę motywów, połączenie na pozór sprzecznych konceptów. Zobacz, że nadgryzione jabłko Apple to nie jest jakieś zwykłe jabłko. Bardzo prosta forma a sugeruje ciekawe interpretacje. Czytałem kiedyś, że nadgryzione jabłko odnosi się do biblijnego jabłka z drzewa poznania dobrego i złego. Logo po prostu sygnalizuje tutaj brak pokory, chęć bycia kimś więcej niż tylko zwykłym człowiekiem czy zjadaczem chleba.

Moje logo może nie jest jakimś wyszukanym konceptem. Pokazuje ikonę komputera, co ma jednak wskazywać na zakres działalności.

  • Typografia – jeśli twoje logo będzie zawierało jakieś litery a jestem tego prawie pewien, to pomyśl nad fontem do logo. Nic nie wyróżni twojego logo tak jak typografia. W internecie jest dostępnych mnóstwo fontów. Tutaj znajdziesz bardzo ciekawą bibliotekę. Przed użyciem zapoznaj się z licencją. Fonty można kupować i przykładem takiego sklepu jest MyFonts. Czasem kupuje tam fonty ze względu na publikacje, które przygotowuje do druku.

Praktyczna rada: fonty szeryfowe przywołują na myśl tradycję, szlachetność. Bezszeryfowe są symbolem nowoczesności. Pamiętaj o tej zależności, bo być może pomoże ci to w wyborze fontu.

Jeśli wydaje ci się, że wpisanie tekstu kończy pracę nad logo, to muszę wyprowadzić cie z błędu. Nawet jeśli kupisz najdroższy font na świecie, to wiedz, że nie są one dostosowane do logo. Wszystkie fonty a właściwie glify (pojedyńcze znaki) są wpisane w pole które jest dla każdego glifu inne. Wyjątkiem są fonty stylizowane na te pochodzące z maszyn do pisania. Oznacza to, że każdy dobry, normalny font nadaje się do użycia w tekście takim jak choćby tym, który czytasz. W przypadku zastosowania większych rozmiarów jak np. w logo ujawnią się duże różnice odległości między literami. To, co trzeba zrobić, to skorygować je i nazywa się to kerning.

W przypadku kerningu warto mieć na uwadze to, co proponują stare dobre podręczniki. Stefan Bernaciński w Liternictwo przedstawia trzy zasady kerningu, które można wystopniować. Największy odstęp między literami będzie między pionowymi kreskami, trochę mniejszy między pionową kreską a łukiem a najmniejszy między dwoma łukami. Pionowe kreski mają m.in P,K, okrągłe (łuki) np. O,C.

Odstępy między literami

W powyższym przykładzie na górze pokazuje tekst jaki wpisałem bezpośrednio z klawiatury. Zauważysz, że w drugiej części wyrazu (-ATOR) litery jakby odstają od pierwszej (-DOM). Odstępy między literami są zbyt widoczne. Na dole utworzyłem zapis nieco zmodyfikowany. Jak widzisz, kerning mimo zasad wymaga przede wszystkim intuicyjnego korygowania na oko.

Zanim zdecydujesz się na ostateczną wersję logo sprawdź jak będzie wyglądało logo z różnym rozświetleniem znaków. Ten zabieg to tracking i reguluje odstępy między znakami fontu. Potocznie mówimy o tekście rostrzelonym. 

jak zrobić logo

Pamiętaj, by w logo wykorzystać maksymalnie dwa kroje. Dotyczy to również sytuacji kiedy zestawiasz dwa różne fonty danego kroju, który znajduje się w tej samej rodzinie krojów np. odmiana bold i odmiana light albo normal i kursywa. Jeśli robisz takie wyróżnienia, to pamiętaj o zasadzie kontrastu ponieważ gorszy efekt uzyskasz jeśli użyjesz odmiany normal i bold.

 

  • Kolorystyka – bardzo istotny czynnik logo. Barwa ma wpływ na nasze zachowanie a nawet nastrój. Pomaluj sobie ściany na krwisto czerwono a zauważysz, że intensywniej będziesz przeżywać swoje emocje. Gorzej jeśli będą to emocje gniewu, wściekłości 🙂 Pomaluj na zielono a to cie uspokoi.

W moim przypadku to kwestia kolorystyczna zadecydowała o tym, że postanowiłem zmodyfikować swoje logo. Po prostu wcześniej moje logo miało służyć innym celom. Blog eduoffice miał być portalem edukacyjnym z obsługi programów. Postanowiłem jednak, że będzie to blog o blogowaniu, biznesie o czym świadczy choćby ten wpis. Z tego powodu kolorystyka czerwona przestała mi odpowiadać.

Wybrałem kolor niebieski, który jest kolorem biznesowym, budzi zaufanie. Na zasadzie doboru kolorów triady dobrałem do tego kolor zielony i brązowy (właściwie bardzo ciemne bordo). W ten sposób moje logo stało się bardziej stonowane. Zieleń relaksuje i uspokaja. Mój przekaz kolorystyczny zawarty w logo to sugestia:,

że tutaj zdobędziesz dobrą wiedzę, godną zaufania a przy okazji odpocząć od natłoku rozpraszających informacji.

Jak widzisz – kolorystyka determinuje temat, branżę, więc wybierz ją świadomie. Pomogą ci w tym dwa artykuły, które wybrałem. Zachęcam do pogłębienie tematu psychologii koloru do artykułu Mariusza Słowika oraz do artykułu o psychologii kolorów w budowaniu wizerunku.

  • Kontekst – na końcu moich porad związanych z praktycznym przygotowaniem logo jest kwestia tego gdzie takie logo planujesz umieścić, w jakim kontekście. Oczywiście, że pierwsza myśl jaka się nasuwa, to górne menu na stronie internetowej. Jest to oczywiste, ale czy jest to jedyne miejsce? A może za jakiś czas będziesz chcieć mieć logo na materiałach drukowanych? na zdjęciach? Warto pomyśleć  jak będzie zachowywało się logo na białym i czarnym tle. Zrób te projekty dla różnych wersji usuwając tło. Błędem jest to, że po zrobieniu logo zostaje na nim białe tło a potem trudno to usunąć.

Psychologia koloru w logo

Na końcu zostaje jeszcze pytanie w jakim programie przygotować takie logo. Idealnie byłoby w Ilustratorze jednak nie każdego może sobie na to pozwolić. Tak naprawdę możesz to zrobić w każdym programie graficznym. Wprawdzie dobre logo jest w postaci „krzywych” to na potrzeby bloga grafika rastrowa nie będzie wielkim uchybieniem. Jeśli chodzi o inne programy, to należą do nich m.in. inkscape, czy Canva. Z tego ostatniego zrobiłem logo, które widzisz na obrazku w ikonie wpisów.

Polub mój fanpage i bądź na bieżąco z nowościami blogowymi. A ty jak podchodzisz do projektowania logo?

 

Podziel sięShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest
Email this to someone

Autor

admin

Bloger, pasjonat wordpressa. Interesuje się marketingiem a także psychologią oraz działaniem ludzkiego umysłu. Związany też z branżą HR.

  • Ciekawe rady. Niewątpliwie chwytliwe logo to połowa sukcesu. Jesteśmy wzrokowcami:D Pozdrawiam :]

  • Świetnie opisałeś poszczególne wskazówki. Teraz na pewno łatwiej będzie stworzyć wymarzone logo 🙂

  • Bardzo dobre kompendium! Stworzenie dobrego logo jest trudnym zadaniem, więc każda informacja jest cenna 🙂

  • O kerningu nigdy nie slyszalam. Teraz wiem 🙂 co kryje się pod tą nazwą 🙂 fajny merytoryczny artykuł 🙂

  • Logo to coś co spędza mi sen z powiek 😉 Chciałabym mieć, a nie potrafię się zdecydować na ostateczną wersję. Masz świętą rację na temat typografi, jest niezwykle ważna. Może dlatego tyle zwlekam.. Niemniej przyjdzie czas, będzie logo 🙂
    pozdrawiam!

    • admin

      Jestem ciekawy rezultatów 🙂

  • Cenne wskazówki! Ciekawą alternatywą są loga generowane za pomocą machine learning. Polecam sprawdzenie tematu osobom, które nie do końca ufają własnym zmysłom graficznym 🙂