Opisy kategorii Wordpress

Jak tworzyć kategorie wordpress

Ilekroć odwiedzam różne blogi, to wciąż zaskakuje mnie to jak wielu blogerów nie wykorzystuje opisów kategorii w swoich działaniach marketingowych. Do najczęściej popełnianych błędów należy nieprzemyślana struktura kategorii w której znajdują się powielone, podobne do siebie lub mało mówiące opisy. Dziwię się również, że tak naprawdę nikt jeszcze w internecie nie wziął się za ten temat solidnie pokazując zalety dbania o kategorie i sposobów zarządzania nimi.

Z tych też powodów postanowiłem przekazać Ci w tym artykule garść informacji na temat dobrych praktyk tworzenia opisów kategorii na Twój blog.

1. Czym są opisy kategorii?

Spieszę z wyjaśnieniem czym są opisy kategorii, bo myślę, że zajrzą tu również osoby początkujące, które mogą zastanawiać się czym w ogóle są takie opisy dla kategorii. Każdy blog, czy też każda strona zbudowana na WordPressie ma domyślnie możliwość dodawania wpisów blogowych, które pojawiają się na pierwszej stronie i opatrzone są m.in informacjami o dacie publikacji. WordPress wszystkie te wpisy przechowuje i archiwizuje na dwa sposoby.

  • jako archiwum
  • jako kategorie

Oznacza to, że każdy wpis jest przyporządkowany do jakiejś kategorii i ulokowany w miesiącu i roczniku w którym został zapisany. O ile archiwum miesięczne jest bezużyteczne bo nic nie mówi czytelnikowi o tym, co kryje się w tej kategorii oraz zabiera moc pozycjonerską linkom ze strony głównej, o tyle archiwum kategorii ułatwia czytelnikowi dotarcie do interesujących treści a dzięki przemyślanej strukturze może zwiększyć wejścia unikalnych użytkowników z wyszukiwarki. O tym jak to wykorzystać doczytasz z dalszej części tego artykułu.

2. Wartość dla użytkowników i dla google

Niejednokrotnie można spotkać się z przekonaniem, że google coraz większą uwagę w nadawaniu rankingów bierze pod uwagę to, czy strona jest użyteczna dla użytkowników. Stąd prosty wniosek jaki się nasuwa: im strona przyjaźniejsza czytelnikom tym lepiej widziana jest przez google. Hierarchizowanie wpisów w odpowiednie kategorie niewątpliwie jest metodą, która zmierza w kierunku większej użyteczności.

Na swoich blogach w statystykach zauważam taką prawidłowość. Dobrze przemyślane kategorie powodują, że osoby, które weszły na stronę i zainteresował je artykuł poszukują innych ciekawych wpisów za ich pośrednictwem. Z tego powodu warto zadbać o przemyślaną strukturę nazw w archiwum kategorii.

3. Jak tworzyć dobre kategorie?

W tym miejscu dochodzimy do ważnych praktycznych wniosków, które warto tutaj wskazać. Jako przykład weźmy strukturę bloga eduoffice.pl. Kategorie nie są rozbudowane, ale też i wpisów nie ma dużo. Nie jest to wada, bo nie jest dobrą praktyką gdy tych kategorii jest bardzo dużo.

A kiedy kategorii jest za dużo? Myślę, że nie ma takiej granicy, jednak jeśli kategorie się powielają, to jest to sygnał, że panuje jakiś bałagan a skoro bałagan, to zapewne i użytkownikom nie jest to też na rękę przedzierać się przez mało sprecyzowany content.

Na tym blogu w tej chwili wyodrębnione są trzy główne kategorie. Blogowaniemarketing internetowy i rozwój osobisty. Przekaz struktury jest tutaj bardzo jasny. Można znaleźć informacje zarówno o WordPressie jak i marketingu internetowym. Jako coś co wyróżnia blog, to wskazówki dotyczące rozwoju osobistego. Dopiero dla tych kategorii zrobiłem podkategorie, które w wyraźny sposób odcinają się od innych podkategorii, ale należą do wspólnej kategorii.

Np. kategoria blogowanie zawiera wordpress, zarabianie, wtyczki. Podobnie wyodrębnione są podkategorie w kategorii rozwój osobisty. Gdyby tutaj znalazła się podkategoria o zarabianiu to w przypadku tego bloga można już podejrzewać, że bezsensownie jest tworzona dodatkowa kategoria, która może być zastąpiona przez tę, która już istnieje.

Tymczasem można zaobserwować blogi, które powielają kategorie choć nie jest to wcale potrzebne, bo nie wnoszą dodatkowej treści godnej specjalnego wyodrębnienia. I wtedy zazwyczaj jest na stronie jedna kategoria, która ma w sobie jeden albo dwa wpisy. Poniżej podaje przykład bezsensownego tworzenia kategorii:

  • tworzenie stron (5)
  • wordpress – jak założyć stronę (1)

Czy dostrzegasz już, że z tych dwóch kategorii można stworzyć jedną? Chyba, że Twój serwis specjalizuje się w tworzeniu stron i chcesz wyodrębnić każdy system CMS, ale wtedy należałoby to wyraźnie zaznaczyć np. poprzez utworzenie kategorii według tego schematu:

  • tworzenie stron
    • joomla
    • drupal
    • wordpress

Podsumowanie

Celem tego artykułu było zwrócenie uwagi na coś, co pomija się w dyskusji na internetowym podwórku, ale moim zdaniem jest bardzo ważne. Ważne, bo przemyślana, zhierarchizowana struktura bloga ułatwia czytelnikowi poruszanie się po stronie i ułatwia odnalezienie treści. Można odnieść wrażenie, że wielu blogerów przypadkowo nadaje nazwy kategorii nie myśląc o tym, czy będzie służyć to czytelnikom. Zdaje się, że już nie panują nad tym dlatego poniżej kilka rad na sam koniec dobrych praktyk tworzenia kategorii.

  1. Twórz strukturę hierarchiczną – Kategorie podrzędne i nadrzędne sprawią, że drzewo kategorii będzie o wiele czytelniejsze.
  2. Nie powielaj podobnych do siebie kategorii, bo nie potrzebnie wprowadza to zamęt
  3. Nie twórz kategorii specjalnie dla jednego wpisu chyba, że planujesz więcej wpisów umieścić w przyszłości w tej kategorii.
  4. Zadbaj o krótkie nazwy kategorii, które oddadzą wewnętrzną strukturę bloga
  5. Jako nazwy kategorii wykorzystaj frazy, które same w sobie mogą przynieść Tobie ruch z google.

Pamiętaj również, że nazwy kategorii same w sobie mogą stanowić słowo kluczowe, frazę wyszukiwaną w wyszukiwarkach google. Np. fraza rozwój osobisty, który jest kategorią na tym blogu może stanowić samą w sobie frazę jaką niektóre osoby mogą wpisywać w google. Wyobraź sobie, że ktoś kto szuka tej frazy w internecie wejdzie na twoją stronę dzięki nazwie kategorii a jest to bardzo możliwe. Oczywiście, że problem może być dotarcie do pierwszej dziesiątki w rankingach google na dane słowo kluczowe, ale twój blog przecież ciągle się rozwija i kto wie na jakich pozycjach znajdzie się za jakiś czas.

Tworząc content na swoim blogu, artykuły miej zawsze na uwadze to, by pozwolić czytelnikom dotrzeć do twoich starych artykułów dzięki odpowiednim kategoriom oraz to, że dzięki odpowiednim nazwom możesz dodatkowo ściągnąć ruch z wyszukiwarki internetowej. Mam nadzieję, że dałem ci do myślenia 🙂

Podziel sięShare on Facebook5Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Pin on Pinterest0

Autor

admin

Bloger, pasjonat wordpressa. Interesuje się marketingiem a także psychologią oraz działaniem ludzkiego umysłu. Związany też z branżą HR.

  • Wielu moich klientów korzysta z WordPressa, jednak nie są blogerami 🙂 Chciałabym dodać od siebie, że przydają się również systemy zarządzania kategoriami. Przy bardziej rozbudowanych stronach jest to narzędzie wręcz niezbędne. Nie mogę polecić konkretnej wtyczki, bo zwykle piszę autorskie.

  • Wcześniej robiłam kategorie intuicyjnie, nie przykładałam do tego dużej wagi,ale po przeczytaniu tekstu myślę, że jest ok?Kategorii niedużo, każda jasno opisana i wiadomo co się w niej znajdzie. Będę pamietała na przyszłość o Twoich wskazówkach?

    • a zatem polecam się na przyszłość 🙂

    • Sprawdziłem twoją stronę 🙂 Faktycznie, kategorie masz bardzo dobrze uporządkowane. Super 🙂

  • Sama kiedyś błądziłam bez, jednak od niedawna wprowadziłam nowy szablon i kategorie właśnie. Mało wiem od strony techniczno- marketingowej, ale dla mnie jest to zwyczajnie przyjemniejsze i jakby bardziej uporządkowane. Rozejrzę się tu, bo może jest coś, co powinnam wiedzieć, a nie wiem! 🙂

    • Prawda, że przyjemniej? Też tak uważam 🙂 Rozglądaj się po blogu a najlepiej zaglądaj tutaj częściej 🙂

    • Prawda, że przyjemniej? Też tak uważam 🙂 Rozglądaj się po blogu a najlepiej zaglądaj tutaj częściej, bo blog dopiero jest od niedawna a jeszcze sporo ciekawych rzeczy przed nami 😀

  • Na pierwszym blogu porobiłam mnóstwo kategorii, nie wiedząc, że one tez maja wpływ na pozycjonowanie strony. Teraz podchodzę do tego rozważniej – ma na razie 2 kategorie i nie potrzebuję innych (blog dopiero się rozwija).

    • Podejście bardzo minimalistyczne 🙂 Moim zdaniem kategorie powinny odzwierciedlać strukturę strony jej tematykę. U mnie wygląda to jak triada: blogowanie – marketing internetowy – rozwój osobisty i tych tematów się trzymam 🙂 Póki co to dwie ostatnie kategorie jeszcze nie są zbyt bardzo rozwinięte a planuję je rozwijać. Problemem nie jest ilość kategorii tylko nazywanie ich. Grunt by nie powielać niepotrzebnie nazw tak jak w podanym wyżej przeze mnie przykładzie 🙂

  • Patrycja Czubak

    Dałeś 🙂 Muszę uporządkować tematykę bloga, a co za tym idzie również kategorie.

  • Karolina Wąsik

    W sumie jako początkująca blogerka, a wytrawna czytelniczka dopiero teraz zrozumiałam taki to ma sens. Nie zliczę ile razy się irytowałam, gdy z jednej kategorii gdzie wyczytałam już wszystkie interesujące mnie posty weszłam do innej, a tam 3/4 postów, które były w kategorii pierwszej. Jeszcze rozumiem, że tematyka może się nakładać, ale czy warto robić kategorie, których większość postów tak naprawdę jest wspólna? Mnie przeszukiwanie i odnajdywanie posta, którego jeszcze nie czytałam zniechęcało. Natomiast jako blogerka muszę przeszukać czy u mnie na bloggerze istnieje taka opcja. Póki co powstrzymam się z dodaniem jej, ale za jakiś czas napewno dodam. Sama jestem minimalistką i chciałabym utrzymać bloga w jak najmniejszej ilości dodatków. Świetny post otwierający oczy blogerom 😀

  • Ciekawy i przydatny wpis – sama mam czasem problem z kategoriami, bywa, że ciężko zachować porządek. 🙂